شهرهای بغداد و ناصریه و چند شهر دیگر عراق در روزهای ۲۳ و ۲۰۱۹/۱۱/۲۴ شاهد تشدید تظاهرات و اغتشاشات بوده و تعداد معترضان در خیابان افزایش یافته و چند مورد آتش سوزی در بغداد و ناصریه، از جمله آتش سوزی در ساختمان سازمان اوقاف شیعی و همچنین درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان و استفاده چندبرابر از بطری های آتش زا گزارش شده است.

شهرهای بغداد و ناصریه و چند شهر دیگر عراق در روزهای ۲۳ و ۲۰۱۹/۱۱/۲۴ شاهد تشدید تظاهرات و اغتشاشات بوده و تعداد معترضان در خیابان افزایش یافته و چند مورد آتش سوزی در بغداد و ناصریه، از جمله آتش سوزی در ساختمان سازمان اوقاف شیعی و همچنین درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان و استفاده چندبرابر از بطری های آتش زا گزارش شده است. طبق اطلاعات به دست آمده دلایل و عوامل موثر بر تشدید تظاهرات طی دو روز گذشته عبارتند از:

اول: آغاز این آشوب ها پس از ورود "مایک پنس" معاون رئیس جمهور آمریکا به عراق نشان می دهد که آمریکا اجازه نخواهد داد این تظاهرات تا قبل از تحقق اهداف آمریکایی آن پایان یابد.

دوم: تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که تلاش های جاری در واشنگتن برای برکناری ترامپ باعث شده است که تیم وی برای تحقق دستاوردهای چشمگیری در عراق تلاش کند، تا ترامپ بتواند با تکیه بر این پیروزی ها از خود دفاع کند.

سوم: توانایی ایران برای آرام کردن تظاهرات داخلی ایران در کمتر از ۴۸ ساعت باعث شد که مخالفان ترامپ او را فردی ناتوان و شکست خورده توصیف کنند. لذا وی می خواهد با تحقق دستاوردهای مهمی در عراق، شکست خود در به آشوب کشیدن ایران را جبران کند.

چهارم: برخی از تحلیل گران تاکید دارند که ارائه ی طرح جدید قانون انتخابات از هیئت دولت به پارلمان عراق که باعث حفظ ۵۰% از سهمیه ی احزاب خواهد شد و تنها ۵۰% را به افراد مستقل داده، باعث تشدید اعتراضات است. بدین معنا که جریان صدر با تاکید بر اینکه باید ۱۰۰% نمایندگان و مسئولین جدید کشور مستقل باشند، این اعتراضات را تشدید کرده تا از تصویب قانون جدید جلوگیری کند.

پنجم: جریان های شرکت کننده در تظاهرات (مانند جریان های لائیک و گروه های صرخی و مولوی و صدری و غیره) و آمریکا که مخالف ابقای احزاب کنونی در قدرت و حکومت هستند، با ایجاد خشونت ها و اغتشاشات بیشتر در عراق تلاش می کنند پارلمان و نهادهای عراقی را مجبور کنند که قانون انتخابات و قوانین دیگر را به صورتی تدوین کنند که مانع ابقای این احزاب در قدرت شوند.

کد خبر 1549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =